Opiskelin vuonna 2015 koulutetuksi hierojaksi Lahden hierojakoulussa ja kävin urheiluhierontakurssin koulutuksen ohella. Koulutus kesti vuoden, ja 2016 alkuvuodesta perustin Fysio Nordic-toiminimen. Syksyllä 2016 aloitin neljä vuotta kestävän naprapatian ammattikorkeakouluopinnot, joiden ohella toimin hierojana.

Jos naprapatiakoulutusta pitäisi kuvata yhdellä sanalla, niin se sana olisi “RANKKA”. Rankka, koska vaatimustaso on korkea ja opiskelutahti vaihteli hitaaaaaaaa…….sta hyvin vauhdikkaaseen (jopa viikonloppuja koulussa). Naprapatian koulutuksen tasoa nostaa vaativat opettajat sekä useat vierailevat luennoitsijat Suomesta ja ulkomailta.

Naprapaatin vahvuuksia ovat erinomainen anatomian ja biomekaniikan tunteminen, manuaalisen terapian vahva osaaminen sekä tuki-ja liikuntaelinvaivojen diagnostiikka ja kuntoutus. Lyhyesti sanottuna naprapaatti keskittyy tuki- ja liikuntaelinsairauksien (TULE-sairaudet) ja niiden toimintahäiriöiden (esimerkiksi selkä- ja niskakipujen, puutumisten ja erilaisten vammojen sekä vaivojen) kuntouttamiseen ja hoitoon.

Monet ihmiset mieltävät kiropraktian, osteopatian ja naprapatian samaksi. Asia ei ole näin yksinkertaista. Osteopatian sisällä on useita koulukuntia, joten osteopaatteja ei voida yleistää yhteen muottiin, saati sitten yhdistää naprapatteihin. Kiropraktia on enemmän rangan manipulaatiopainotteinen kun taas naprapatia keskittyy kuntoutukseen käyttäen manipulaatiota yhtenä kuntoutuksen työkaluna. Hierontaa naprapatia ei muistuta, koska hieronta kohdistuu kivunhoitoon, kun taas naprapatia kuntoutukseen. Naprapatia muistuttaa eniten TULE-vaivoihin erikoistunutta OMT-fysioterapiaa.

Naprapaatin hoitomenetelminä ovat:

• harjoitusterapia
  • selkärangan ja muiden nivelten mobilisaati / manipulaatio
  • pehmytkudoskäsittelyt (esim. hieronta, venyttely)
  • hermomobilisaatiotekniikat
  • ergonominen neuvonta