Sisäänkasvanut varpaankynsi

Sisäänkasvanut kynsi on hyvin yleinen ja kivuliaskin vaiva. Kynsi voi tuntua kipeältä, kynsivalli punoittaa ja olla turvonnut. Kynnen reunaa on myös vaikea erottaa. Hoitamattomana oireet voi pahentua ja kynsivalli tulehtua, märkiä ja varvas olla täysin kosketusarka. Tyypillisimmin oireet ilmenee isovarpaassa ja sisäsyrjällä.

Sisäänkasvaneen kynnen aiheuttajat voi olla hyvin moninaiset. Syy voi olla perinnöllinen alttius ja ulkoisia tekijöitä voi olla varpaiden virheasennot tai väärän kokoiset sukat ja kengät. Useimmiten kuitenkin aiheuttaja on virheellinen omahoito. Tärkein ehkäisy on leikata kynsi oikeaan muotoon. Kynttä ei saa pyöristää vaan kynnen kulmat tulee olla näkyvissä ja kynsi jättää riittävän pitkäksi.

Jalkaterapeutin vastaanotolla sisään kasvanutta kynttä voidaan hoitaa useilla eri menetelmillä. Lieviin tapauksiin voi riittää Capoline-eristenauhan palaset nostamaan kynnen reunaa, jolla oireita saadaan lievitettyä. Haasteellisimpiin tapauksiin käytän jousioikaisu tai titaanilanka oikaisu menetelmää. Näistä suosin mielummin titaanilanka oikaisua.

Titaanilangalla (kuva) tehty kynnen oikaisu on asiakkaalle kivuton ja turvallinen toimenpide. Kynnen pinta ensin karhennetaan hioen, jonka jälkeen kynnen päälle liimataan titaanilanka. Oikaisun tarkoituksena on nostaa kynnen reunoja ja estää niiden painumista ihoon. Hoitoprosessi voi kestää 3kk-12kk riippuen lähtötilanteesta. Titaanilanka uusitaan parin kuukauden välein tai riippuen kynnen kasvun nopeudesta.

Lähteet

1. Hannuksela-Svahn, A. Sisäänkasvanut kynsi. Lääkärikirja Duodecim. Saatavissa: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00709 [viitattu 5.7.2023]
  2. Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. Jalkaterveys. 2023. Kustannus Oy Duodecim.
Meeri Puustelli

Jalkaterapeutti AMK